Tunneli on turvallinen

Monia hirvittää ajatus matkustaa tunneleissa kävellen, pyöräillen tai jopa autossa, puhumattakaan meren alittavassa junassa. Ohessa on yleisiä huomioita ja proosallisia kuvailujani Suomenlahtitunnelin turvallisuutta ajatteleville.

Valitaan lyhyin eli 15 minuutin linjaus Kirkkonummi / Bergstad–Naissaari / Löunaküla (noin 60 km)  ja varauloskäynnit kuivalle maalle Järvössä ja Pöhjakülassa (noin 45 km). Hätäuloskäynnit ovat Uusmatalalla ja Langbodanin eteläpuolen matalikolla (noin 25 km). Merellä on kansainvälisen väylävyöhykkeen ulkopuolella tehtävissä savunpoisto- ja ilmanvaihtokasuunit välisuojatilojen yhteyteen. Kussakin tunnelissa on kerrallaan vain yksi juna 15 minuutin välein. Matka meren alitse junatunnelissa on lyhyempi kuin myrskyävällä merellä keinuvassa laivassa.   

Molemmissa tunneliportaaleissa on lähtövalmiina omalla varaenergiallaan varustettuina kaksi junaa, jotka hoitavat hinaus- ja huoltokuljetuksia. Hälytyksessä toinen tunneli ajetaan vapaaksi, ja pelastusjuna ajaa siihen.

Yhdyskäytävät tunnelien välissä ovat mahdollisimman lyhyet ja väljät matkustajien kokoontumisen ja huollon tilavaatimusten mukaan. Määrävälein on paineenkestävät ja ilmanvaihdolla varustetut suojatilat junalliselle ihmisä. Erillisen huoltotunnelin tarve on kyseenalainen, ja leveässä kaksoisraidetunnelissa on huoltojunalle tilaa.

Kalusto ja kiinteät varusteet sietävät tärinät, kosteuden ja ilmavirtaukset. Kalusto tarkastetaan automaattisesti ennen tunneliin ajamista.

Matkustajia tarkastetaan kuten lennoille.  Autot rahtijunaan –  ihmiset henkilöjunaan.

Kummassakin ajotunnelissa on erilliset tekniset järjestelmät. Energian, ilmastoinnin, vedenpoiston ja valvonnan toimivuuden varmistaa  nonbreak-varajärjestelmä. Veturi ja vaunumoottorit varustetaan sammutusjärjestelmällä. Määräajoin tehdään tunnelissa tarkastusajo ja virtauskanavissa koeponnistus.

Matkustajille on turvallisuusopastus eri kielillä. Junassa on palveluhenkilö ”videonapin takana”. Istuimet varustetaan varailmaliivillä ja -maskilla savun torjuntaan sekä valaisimella. Matkustajilla on käytössään viestiyhteys.

Vaunusillan lattiasta avautuvalla tikasportaalla pääsee alas poistumiskäytävälle, mikä on yhdystunnelin puolella leveämpi ja merkitty vaunun ovessa exit-valolla.

Varaveturit siirtävät junan ulos tunnelista tai suojatilan kohdalle. Siirtyminen yhdyskäytävään ja pelastusjunaan tapahtuu henkilökunnan ja poistumistievalojen ohjauksessa. Henkilökunta on harjoitettu kriisitilanteiden hallintaan.

Kuljetetaan turvallista rahtia – syttyvä, palava, kattamaton, painava tai neste pois.

Kuluttajille tarjottavassa kuljetuspalvelussa turvallisuus on on huomioitava oikein hyvin. Tänään lennämme 10 kilometrin korkeudessa, pyöräilemme pimeässä, astelemme liukkaalla, ajelemme tuhansien muiden joukossa 100 km tunnissa lumipyryssä.

Nyt ja sata seuraavaa vuotta istumme myös junissa – osa niistä alittaa Suomenlahden maailman turvallisimmassa rautatietunnelissa. Istu, korjaa penkkiä paremmaksi ja lue Hesari (jos ehdit) tai romaani, surffaa internet-aalloilla. Pian olet perillä.

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet