Tulevaisuuden metropoli on matkaminuuteista riippuva

Suomen ja manner-Euroopan kiinteä yhdistäminen vaatii rautatietunnelin – samoin Helsinki-Tallinna metropolin syntyminen. Tunneli voidaan rakentaa kahdella eri linjauksella: Porkkalan niemen kautta tai Helsingin niemen kautta. Merenalainen osuus on Porkkalan niemeltä Naissaareen 50 km:n tai Viimsin niemelle 55 km:n pituinen ja Helsingin niemeltä Viimsin niemelle 80 km. Ero on merkittävä, koska Porkkala-linja yhdistyy Helsingin lähiliikenneverkkoon jo kauan ennen pääteasemaa.

Hyväksyttävä matka-aika metropolialueella saa olla korkeintaan 30 minuuttia.

Junan nopeudella 250 km/h ajoaika on Porkkalan niemelle, maan pinnalle, 18 minuuttia ja Helsingin niemelle maanalaiselle asemalle 24 minuuttia. Yhteys maanalaisen aseman ja Helsingin päärautatieaseman välillä metroon ja Pisararadalle edellyttää lisäksi liukuportaita tai hissejä ja jatkomatka kulkuvälineen vaihtoa. Junamatkojen vaihtoehtoiset kestot ovat siis 18 min ja 24 min. mutta Helsingin alta vaihtolaitureille nousuun kuluu lisäksi helposti vielä useita minuutteja.

…VR:n seutuliikenne voi pendelöidä Tallinnaan Porkkalan kautta…

Hyväksyttävä matka-aika metropolialueella saa olla korkeintaan 30 minuuttia. Porkkalassa matka-aikaa Helsinkiin on jäljellä vielä 13 minuuttia. Kun ne ajetaan aluksi 250 km/h (eli 5 km minuutissa) pysähtymättä missään, laajenee metropolialue jopa 50 km:n päähän Porkkalasta. Se tarkoittaa vaihdotonta lähiliikennettä esim. rantaradalle, Lohjalle, Leppävaaraan, Pasilaan, Pisaralle, Marjaradalle, lentoasemalle ja Keravalle. Siis – VR:n seutuliikenne voi pendelöidä Tallinnaan Porkkalan kautta, samalla kun Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan saavutettavuus paranee!

Kun pääkaupunkiseutu saa vaihdottoman yhteyden Tallinnan keskustaan, saa vastaavasti Tallinnan seutu vaihdottoman yhteyden paitsi Helsingin keskustaan, myös läntiselle Uudellemaalle. Asumisen, työpaikkojen, palveluiden, markkinoiden, kuljetusten, tuotannon, kulttuurilaitosten, virkistysalueiden, hallinnon, ym. yhdyskunnallisten laitosten ja toimintojen sijoittuminen voi tapahtua silloin ilman merkittävää kulkuongelmaa jopa ympäri vuoden. Rataverkon vaikutusalueella on maankäytön kasvu- ja laatuvaraa kauas tulevaisuuteen.

 

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet