Lehdistötiedote: Suomenlahtitunnelin linjaus määrää kaksoismetropolin kehittymisen

 

Helsingissä 7.3.2018, julkaisuvapaa klo 11.00

 Pro Rautatie -yhdistyksen Tunneli(t) paneelissa keskusteltiin aamupäivällä siitä, miten Suomelahtitunneli vaikuttaa Helsingin–Tallinnan metropolin kehittymiseen ja Suomen rautatieliikenteeseen.­­

Tunneli Helsingistä Kirkkonummen kautta Tallinnaan on paras ratkaisu

Saavutettavuus luo kasvua ja kasvun mahdollisuudet ovat lyhyimmän meritunnelin päässä Länsi-Uudellamaalla Kirkkonummella. Tällä linjauksella matka Helsinkiin kestää Tallinnasta saman ajan, ja radan rakentaminen maksaa saman verran kuin FinEstLink-mallissa. Verkottuneen raideliikenteen myötä syntyy monikeskuksinen kaksoissuurkaupunki ”Sadan vuoden tiekarttaa” noudattaen, joka on Baltirail-yhteisön panelisti arkkitehti Väinö Castrén kiteytys Porkkala-linjauksesta ja metropolin kehittymisestä.

Kuvassa vasemmalta Pro Rautatie ry:n puheenjohtaja Tuula Petäkoski-Hult ja varapuheenjohtaja Petteri Portaankorva sekä seminaarin panelistit Ulla Tapaninen, Kari Ruohonen ja Väinö Castrén.

Kahdet raiteet tunneleissa on välttämättömyys

Tulevaisuudessa teknisistä kysymyksistä tärkein on kaksoisraideratkaisu molemmissa tunneleissa. ”Vain lähiliikennejunat kaupunkien välillä mahdollistavat todellisen kaksoismetropolin syntymisen”, totesi Castrén. Se mahdollistaa suuremman liikennekapasiteetin, häiriöttömän liikenteen sekä vientirahtikuljetukset itäiseen Eurooppaan suomalaisella raideleveydellä.

Metropolin ytimen koko mitataan 30 minuutin matka-ajalla

Castrénin mukaan tunnelin oikea linjaus on ratkaiseva tekijä kaksoiskaupungin väestön kasvulle. Sen varmistaa päivittäisen liikkumisen helppous seutu- ja kaupunkilinjojen verkostolla. Kokonaismatka-aika minuuteissa ovelta-ovelle on tärkeämpää kuin sukkulointi maanalaisissa vaihtolaiturien sokkeloissa, ostosparatiisien alla. Tunnelin avulla molempien pääkaupunkien useimmat keskukset ovat tämän aikarajan sisällä.

”Nyt on hyvä hetki keskustelulle eri linjausvaihtoehdoista, lähiliikenteen pendelöinnistä tunneleissa ja niiden vaikutuksesta kaksoismetropolin kehittymiselle”, toteaa Castrén.

 

Tunnelin linjauksen vaikutus matka-aikavyöhykkeisiin. Sininen = Ydin 30 min, vihreä = sisäkehä 30…40 min. ja puna-oranssi = ulkokehä yli 40 min.

Lisätietoa ja taustoja:

Sadan vuoden tiekartta ihmisille ja tavaroille -esitys

www.baltirail.wordpress.com tai tältä sivustolta

Arkkitehti Väinö Castrén +358 50 5592 556

Kuvia ja karttoja voi tiedustella:

Kari Castrén kari.castren@gmail.com +358 400 212 351

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet