Kiitoksia

Suomenlahden rautatietunnelin oltua pääministerien Sipilä ja Ratas käsittelyssä, on ajankohtaista todeta, kuinka moni ihminen on ollut mukana tunnelin tai Hel-Tal kaksoiskaupungin tai Rail Balticin käsittelyissä. Martti Asunmaaan ja Baltirail -yhdistyksen alkuperäisenä visioina ja Ylipormestari Pajusen edistäminä ovat hankeet kypsymässä toteutumiseen. Kansainvälisellä yhteistyöllä on saatu Suomelle mahdollisuus liittyä eurooppalaiseen rataverkkoon. Se on enää Suomen tahdosta ja realismista riippuva asia.

25 vuoden aikana on hyllyyni kertynyt arkistomappeja metrin verran.  Niiden selailu paljastaa, kuinka lukuisat ihmiset ovat osallistuneet visiointiin, suunnitteluun ja keskusteluun – suomalaisia, virolaisia, venäläisiä, ja kauempaakin Euroopasta ja maailmalta. Koettu – innostava ja realistinen, kriittinen ja rakentava –  vuorovaikutus olkoon esimerkkinä muillekin. Tätä vuorovaikutusta on tapahtunut saunan lauteilta seminaarien pulpetteihin, kartoin, kuvin, muistioin, lehtileikkein, radio- ja TV-haastatteluin, sähköpostein, märin kengin, makein suin, pitkin puheluin ja puhein. Merkittäköön tähän joitakin nimiä matkan varrelta, monien muiden ohella olette ansainneet kiitokset em. asioiden myötävaikutuksesta, opponoinnista, tuesta, haastajana toimimisesta, julkisuudesta, kritiikistä, suunnittelusta, rahoituksesta, viestinnästä – roolien lista on loputon…

Esa Nurkan vuosia jatkunut lehdistöseuranta sekä Kari Castrénin panostukset viestinnässä ovat olleet tärkeitä ja molemmat ovat toimineet innoittajina – kiitos heille.

 

Kiitos kaikille:

Alo Adamson
Silja Angerma-Karila
Antero Alku
Usko Anttikoski

Anne Berner
Kirsi Bongarwirnso

Kari Castrén
D. Colisynski
Timo Cronvall

Semen Dukarevitch

Pertti Eklund
Jasmin Etelämäki

Leonid Fursov

Anna Gadin
Douglas Gordon

Pekka J Haavisto
Samuli Haapasalo
Urmas Hallika
Jouko Helin
Eero Hankala
Hannu Hernesniemi
Samuli Haaasalo
Tiina Haapasalo
Tönu Hein
Sirje Hokkanen
Mika Horelli
Wladimir Hyrri
Jyri Häkämies

Ossi Ikävalko
Ulpu Iivari

Valdo Jaaniso
Petteri Juuti

Erkki Kaisla
Siim Kallas
Seppo Kannelsuo
Jyrki Katainen
Olli Keinänen
Arno Kirt
Ossian von Konov
Reijo Korhonen
Kaija Kunnas
Seppo Kähkönen

Veikko Lappalainen
Reijo Lehtinen
Enno Lend
Heino Levald
Jukka Lindeman
Paavo Lipponen

Rikhard Manninen
Raimo Matikainen
Mait Mets
Albert J Mettler
Kristen Michal
Pentti Murole
Reino Mäkinen

Kirsti Narinen
Pertti Naulapää
Sakari Niemelä
Esa Nurkka

Rain Ots

Jukka Perttu
Mikael Pentikäinen
Risto EJ Penttilä
Hannu Pesonen
Jorma Pietiläinen
Marja Piimies
Risto Pitkänen
Ilmar Pihlak
Taina Piiparinen
Jukka Pöllä

Aavo Raig
Pekka Rapeli
Outi Rautio
Olli Rehn
Rauno Rinamo
Raimo Routamo
Ylermi Runko
Sampo Ruoppila

Kari Saari
A. Salan
Timo Salmensaari
Petri Saraste
Edgar Savisaar
Pekka Sauri
Nikolai Shevchenko
Egon Siimson
Anni Sinnemäki
Reino Sinijärvi
Viktor Shmerko
Osmo Soininvaara
Sergei Sotnikov
Johanna Sumuvuori
Leif Sundström
K. Suuroja

Toivo Tammisalo
Ulla Tapaninen
Pavel Telicka
Juhani Tervala
Juha E Tetri
Heino Tonsiver
Catherine Trautmann

Rein Veidemann
Peter Vesterbacka
S. Voskresensky
Ilkka Vähäaho

Aare Uustalu

Jan Vapaavuori
Rein Veidemann
Ago Vilo
Reedik Vörno
Jussi Vuorinen

Merja-Liisa Ylä-Anttila

Kaldo Zimmermann

 

Suomella ja Virolla ei ole varaa olla ilman turvallista ja ympäristöystävällistä tunnelia. Lyhyin ja halvin on vaikuttavinta eli realismia. Toivotan uskoa, viisautta ja tahtoa jatkaville ja uusille ponnistelijoille! Vanhat sotaratsut voivat nyt halutessaan jäädä harventuvaan takariviin. Tehdään tunneli Tallinnaan ja junarata Eurooppaan.

 

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet