Jotta totuus ei unohtuisi…

Suomenlahtitunnelia pitää tavoitella, koska:

  • Suomi on kaukana kuin piilopirtti tai yksin kuin ulkoluoto
  • liikenne toteuttaa talous- ja valtapoliittisia päämääriä
  • kulttuurinen kehitys liittyy yhteyksien teknologiaan
  • tiedonvälitys on jo vapautunut kuljetuksista, materia ei vielä ole
  • ihmisten kohtaaminen edellyttää kulkulaitoksia
  • ekologia, kansantalous, valtavoimat, arvot … muuttuvat
  • ei pidä jäädä toivomaan, vaan tehdään tunneli Tallinnaan
  • lyhyin ja vaikuttavin on halvin ja paras koko Suomelle
  • kaupunkikehitys vaatii kaksoisseudun kasvua eli nopeita matkoja.

Halvin linjaus on lyhyin etäisyys Viron ja Suomen ratojen välillä Kirkkonummelta Rantaradalta, jolloin junat pääsevät koko Suomeen vähäisin rataparannuksin. Tunneli palvelee aluksi vain rahtia halvasti varustettuna ja myöhemmin tehtävää henkilötunnelia huolto- ja poistumistienä samalla, kun siinä voi kuljettaa rahtia. Kahden rinnakkaistunnelin ratkaisu ilman erillistä huolto- ja pelastustunnelia on vertailuesimerkkien perusteella mahdollista.

Henkilötunneli tehdään rahoituksen riittäessä yksirataiseksi kahdella raideleveydellä, joka on halvin. Tunnelin kapasiteetti riittää lyhyen ajoajan sallimana. Matka-ajat kehittyvällä kaksoismetropolin alueella ovat Kirkkonummen kautta lyhyimmät  henkilöliikenteelle. Kirkkonummi on silloin 15 – 20 minuutin, Siuntio, Lohja ja Espoo 25 – 30 minuutin ja Helsinki 40 – 30 minuutin päässä Tallinnasta. Päästään  Päärautatieasemalle ja  suunnitellulle Pisara-radalle seutulinjojen pendelöidessä vaihdotta kaksoisseuduilla. Turku ja Tampere ovat nopean matkan päässä Tallinnasta Lohjan ja Siuntion kautta tehtävillä rataparannuksilla.

Kirkkonummen sijainti on ratkaiseva kansantalouden kasvulle ja kaksoiskaupungin kehitykselle. Junien on päästävä sen kautta yleisen edun takia. Uusimaa ja Harju kehittyvät kaksoismetropoliksi. Helsinki ja Tallinna  ovat sen pääteasemia, Kirkkonummi ja Espoo keskuksineen siinä välillä.

Sadaksi vuodeksi laadittava ratakartta osoittaa, mitä tapahtuua, kun tahdotaan. Helsinki kasvoi sadassa vuodessa pikkukaupungista pieneksi suurkaupungiksi. Tallinnan yhteydessä voi Euroopan pohjoiskolkkaan kasvaa kahden pääkaupungin kaksoismetropoliseutu 2 – 3 miljoonine asukkaineen.

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet