Helsingin uusittu kansainvälinen Päärautatieasema

Prologi – kun juna korvaa lentokoneen.

Pääkaupungin lentokenttä Vantaalla todistaa, että osaamista ja ymmärrystä miljöön kehittämiselle on olemassa. Ansaitsemme Helsinkiin kansainvälisen Päärautatieaseman, sellaisen, joka omilla ehdoillaan erilaisena ylittäisi jopa lentoaseman tunnustetun ja palkitunkin saavutuksen!

”Tallinna – Berliini Express lähtee laiturilta 13 – Hyvää Matkaa, Head Reisid,  Gute Reise!”

”Kolmas latte. Pian niiden litkiminen ja keräily keinuvan laivan lattioilta on osaltani historiaa. Ensimmäinen suora yöjuna Euroopan ytimeen lähtee Stadin ytimestä – siis Saarisen holvikaarien alle, ovista läpi, laiturille 13. Mutta tämä laivalatte pitää vielä kerran kestää, vielä yksi automatka Tallinnasta Berliiniin, ennen monikymmenvuotisen kehityksen huipentumaa. Pitääköhän paineentasausta varten ostaa Hubba Bubbaa,  mietin?”

Visio Helsingin keskustasta

Helsingin kaupunkirakenteen ja maiseman laadun kannalta on ratapihan kasvulle tullut rajat vastaan Linnunlaulun kallioleikkauksessa ja Keski-Pasilan aseman kohdalla. Kuitenkin uusi liikenne Tallinnan ja Keski-Euroopan suunnassa tuo haasteet kasvavan metropolin pääasemalle. Vanha ei yksinkertaisesti enää riitä! Pisara-radan valmistuttua vapautuu onneksi laiturialueelta kahdeksan raiteen leveyttä laitureineen. Niistä läntiset soveltuvat mainiosti Tallinnan, Euroopan ja lentokentän sekä Pietarin pikajunille. Lopulle laiturialueelle voidaan rakentaa uutta palvelutilaa.  Myös laiturialueen siltagallerialla on mahdollista.  VR on luopumassa aseman virastosiivestä, joten tilaisuutta on monille uudistuksille. Töölönlahdenkatu voidaan jatkaa ratapihan alle ja Kaisaniementien kautta Rautatientorille sekä Kaisaniemenrantaan ainakin julkisen ja kevyen liikenteen osalta Töölönlahdenraittina.

Junien ja metron käyttö lisääntyy ja tulee uusi ulottuvuus: kansainvälinen junaliikenne. Silloin asemalla on kuhinaa kellon ympäri, ovia ei suljeta puoliltaöin, vaan ihmisvirta on katkeamaton. Kuka rohkenisi nähdä ajassa eteenpäin ja tarttua tähän haasteeseen? Nuoret visionääriset suunnittelijat – hu-huu!

Olisiko uusittu pääasema identiteetiltään kuin ”Sillanpää”-asema Eurooppaan, modernia – valoa ja näkymiä,  suoja talvea vastaan ikikesässä, ajan-viettoa , nettijuttuja- ja -töitä, joutilasta hengailua, seurailua, kontakteja. Elämän vahtimista ja odottelua: tapahtuuko, tuleeko, menee, saapuu, juna, hän, he, odottaako, kohtaako, ohittaako? Siirtymän dramatiikka laiturilta junaan kuin satamassa. Pääteasemalla juna seisoo odottaen lähtijöitä ja tulijoita rauhallisesti. On aikaa koota kimpsunsa ja kampsunsa, kakarat ja itsensä.

Olisipa kauneutta ja yllätyksiä, ihmisiä ja puistojen vihreyttä, jota Helsingissä talvella puuttuu!  Nykyinen tilankäyttö toimistoina ja lipunmyyntinä on jo nyt tiensä päässä. Millainen olisi Sinun visiosi, jos lähtökohta olisi alkuperäinen tila, raivattuna kioskeista ja nykyisistä palveluista? Lähestytäänpä aihetta laulujen kautta… Paljon on lauluja asemilta, ja ne osoittavat paikkojen merkityksiä, kuten ”Lulu”  tai ”Aseman kello”.  Asemalla on jokaisella oma laulu lähellä. Lähtipä ajatus vision suunnittelijoilla laulusta tai jostakin ihan muusta – luovuudelle ja laaja-katseiselle suunnittelulle olisi nyt juuri tilausta!

Nyt on tarvetta suunnittelukilpailulle…

Ehdotan avointa idea- ja miljöökilpailua kunnianarvoisan päärautatieaseman maanalaisten ja maanpäällisten alueiden ja tilojen yleisratkaisuiksi. Lähtökohtina ja tavoitteina ainakin euraavat ovat tärkeitä:

Aistimmeko junalla kaupunkiin saapuessamme kilpailukykyisen maan innovatiivisuutta ja modernia elämyksellisyyttä, vai  sukelluksen rullaportailla tai haisevalla umpihissillä maan uumeniin metroon ja Pisara eli Pissarata -laitureille?

Mitä asemalla voi tehdä tai kokea muutakin kuin astua junaan tai siitä ulos? Kuinka uudistetulle asemalle mennään sisään ja kuinka sieltä pois? Matkustajat tulevat laukkuineen fillarilla, sähkötaksilla tai jullikalla. Pysähtyvätkö ne jopa junan ovelle – Puutarhakadun tai Töölönlahdenkadun kautta ja niitä yhdistävän uuden, ratapihan alittavan raitin kautta kunkin laiturin alle? Siellä aukeaisi laiturien alla laajat uudet pysäköinti- ja asemahallit!

Jo kauan ennen sitä voisivat helsinkiläiset kävellä ja pyöräillä Kaisaniemenrannan ja Hesperianpuiston välillä uutta alikulkupromenadia pitkin: nythän ratapiha jakaa kaupungin keskeiset puistoalueet kahtia!

Kun Helsinki haluaa keskustansa viihtyisäksi, eläväksi, urbaaniksi, kulttuuriseksi, tai miksi hyvänsä paremmaksi, on siitä oltava kaupunkitilavisio ja -suunnitelma. Arvostettujen kaupunkien asemakeskustoissa on paikkoja ja tilaa, mittakaavaa ja sisältöjä, kauneutta ja yllätyksiä, ihmisiä.. Niitä ei saada aikaan sattumalta tai kun on kiire ja kilpailu rahasta, vaan rauhassa ja vapaalla luovuudella ja kokemuksella hyvässä ja valistuneesti hallinnoivassa rakenuttajayhteisössä. Vanha Saarisen asema sopii vielä läpikulku- ja markkinatilaksi mutta odotus- ja kohtaamistilaksi tarvitaan laadukkaampi miljöö.

Millainen on Suomen seuraavan sadan vuoden arvoinen Päärautatieasema – tunneli vai lasigalleria uuden arkkitehtuurin ja vanhan puiston miljöössä?

 

pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora pas cher pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet pandora outlet louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher louboutin pas cher peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet peuterey outlet moncler outlet woolrich outlet